48 Stunden Neukölln Festival Berlin 2014 I am You Portrait /Io sono Tu

Invitavamo i passanti a inginocchiarsi uno difronte all’altro e guardarsi negli occhi mentre con la matita colorata si ritraevano rispettivamente.

We invited passers-by to kneel down in front of each other and look into each other’s eyes while they drew portraits of each other through the glass with a colored pencil.

Ich bin Du/ Io sono Tu” Project (Workshops & Interventions)

Documentazione La Tenda_ 7 Km Riace 2014

La Tenda

My interest with the Tent is to investigate the gestures and strategies put in place in a condition of complete abandonment of the coordinates, confronting with places where these strategies are displayed, adhering to the fragility of the contexts encountered, the body as the only resource.

Being myself a mother, a father, a precarious worker, a migrant, I could be accepted in these existing communities using my artist proposal as a passport to be able to act temporarily within the community.

La TENDA_AL MAAM 2016

La Tenda è l’insieme di rapporti ma anche di percorsi che in questi luoghi si incontrano, un insieme di azioni che ne celebrano le dinamiche, l’estensione e i collegamenti sostenendone le strategie.

rehearsal before Black is the new Black under the Tend with Semi Volanti

intervista per il documentario Pose ta bombe (min 14:36)

La TENDA_7Km

che separano Riace dal mare

La TENDA_15Km Berlino

from United for Global Change to alla Galleria Franzotti for the solo show Fünfzehnkilometer

15 km da attraversare, in una distanza che diventa luogo, quello dell’impazienza del partire rispetto all’idea dell’arrivare, dalla stiva alla riva in un istante, quello della linea dell’encefalogramma prima che diventi orizzonte, quello della scia della lancetta di un radar prima che sia terra.

La Nave dei diritti 2010 video partecipazione allo SBARCO 27.06.2010 “stiamo salpando per raggiungere i nostri amici dello Sbarco a Genova..”

Gli evasi della Sprea 2009

the bodies rejected at the Mediterranean Wall to the center of Europe, celebrating that day the fall of the Wall in Berlin.

“Gli evasi della Sprea” é un intervento dettato dall´urgenza di rispondere al problema dei respingimenti nel mar Mediterraneo. Urgente rendere visibile un problema invisibile, facendo emergere quei corpi, immaginandoli in un percoso che dal mar Mediterraneo risalendo le correnti fluviali li vede approdare nelle acque della Spree a Berlino. Portare questo problema nel cuore dell´Europa in festa per l´abbattimento del muro.


Gli evasi della Sprea
Berlino,
Oberbaumbrücke 9 novembre 2009

“Ho scelto il pongo come materiale, lo stesso con cui ho realizzato i Radar. Un grande corpo geografico di cui appaiono le propaggini, i rilievi. I radar ne sondano la posizione collocandoli nello spettro colore. Quegli stessi colori che sono misura della distanza, eco di una posizione nello spazio si ritrovano nella materia stessa dei frammenti di terra emersi, membra di un territorio di cui non si intravedono confini. Confine è quello della superficie dell´apparire, la linea d’acqua che distingue quel che emerge da quel che rimane sommerso.”

L’intervento si è svolto in due azioni concomitanti: 1. L’abbandono di corpi alla corrente del fiume che attraversa Berlino, sotto il ponte Oberbaumbrücke, lungo la frontiera dove scorreva il muro che divideva la cittá. 2. L´affissione di 100 manifesti lungo la galleria dell´Oberbaumbrücke: MISSING, Person crossing wall in Mediterranean sea waters. If anyone has informatio contact: governo@italiano.it

Upstairs63 with Joahim Buchholz e Joanna Barros


“(…)on the 5th of June 2008, we all felt the need to find another place to work, a place where there would be less walls between us. On the 5th floor, above our ateliers, we gave our work the possibility to be together.(…)”

Open call and booklet 21.06.2009

Upstairs 63 is an invitation to a journey starting from an imaginary place. 5th floor – Edisonstr, 63.

40 rooms spread out over 400 m2

The participants will be invited to come to the site eventually and work in the rooms during the 20 days. It is a question of breathing life to the proposed project on the pages, while exploring through the imagination a space becomes real. Everyone must provide their own materials.

The workspace is not a functional one, it has more the characteristics of a construction site. More inviting as a physical investment, it has been chosen for its extent, its malleability. It is not confined and limited as a set of rooms; it is permeable, open to circulation.

The only floor of a building left abandoned during the middle of its restoration, and since never been used, has remained suspended in a state full of potential. Under the windows runs the Spree.

Each participant is called upon to find their own coordinates, which are appropriate to their, with which to follow a route, a course, opened to the possibility of meeting, crossing or engaging in dialogue during the exploration with other participants